1. Avaleht
  2. Meestele
  3. KEVADVÄSIMUS LÄINUD? Pühi talvekoorem ka autolt minema
KEVADVÄSIMUS LÄINUD? Pühi talvekoorem ka autolt minema

KEVADVÄSIMUS LÄINUD? Pühi talvekoorem ka autolt minema

pühi talvekoorem autoltIga autoomanik peaks hiljemalt praegu oma sõiduki põhjalikumasse hooldusse viima, et suvehooajale turvalise tundega vastu minna. Autoeksperdi konsultant Triin Hämelane annab nõu, mida peaks hoolduse ja auto tervise kohta teadma.

Mida teha pärast talve?

Pärast talve peaks kontrolli tegema tervele autole, samuti ühe korraliku kevadpuhastuse. Pesemise käigus tuleb vaadata põhja alla, et seal ei oleks talvega tekkinud korrosiooni ja kahjustusi. Välimuse ja värvi hoidmiseks tuleb autot vahatada. Meie kliima on autodele julm. Võrreldes pehmema Kesk-Euroopaga on auto kasutusiga Eestis kaks korda lühem. 10 aastat sõitu seal võrdub meil maksimaalselt 5 aastaga. Talvejärgse kontrolli võiks teha siis, kui õues on juba püsivalt plusskraadid ja tänavaid enam ei soolatata. Ehk siis nüüd!

Hoolduses käi paar korda aastas

Ehkki universaalset valemit pole võimalik anda, võiks autoga korra aastas kontrollis käia. Kehvemas seisus sõidukiga tihemini. Eriti oluline on kontrollida autot enne talvehooaega, sest ühest küljest külm ja teisest suur temperatuuride kõikumine toovad probleemid kiiresti välja. Parem on neid ennetada. Samuti tuleks autot kontrollida enne suve, et saada selgeks, millist kahju talv tekitas.

Õli on oluline

Vanemal autol on oluline ise kontrollida õlitaset, mida saab lihtsalt vaadata õlivardalt. Harilikult leiab selle üles kollase või oranži otsa järgi. Paljudel päris uutel autodel õlivarrast ei olegi. Jahutusvedelikku (tavaliselt läbipaistvas paagis roosat, rohelist või kollast värvi) tuleks samuti jälgida, kuid selle vähenedes mootori temperatuur tõuseb ja auto annab probleemist märku.

Pidurivedelik: kerge unustada, valusad tagajärjed

Aastas korra tuleks kontrollida ka pidurivedelikku, sest see imab endasse niiskust. Mida rohkem niiskust see endasse kogub, seda madalamaks läheb vedeliku keemistemperatuur ja lõpuks võib pidurivedelik peale pikka pidurdust torus keema minna. Kui see juhtub, tekib õhukork ja ehkki vajutad pedaali põhja, ei ole pidurit üldse. Kõrge niiskuse sisaldus suurendab ka pidurisüsteemi korrodeerumist seestpoolt, mis tähendab omakorda uusi probleeme. Enam kui 5 aasta vanuse auto puhul peaks pidurivedelikku vahetama ühe, maksimaalselt kahe aasta tagant.

Uus auto annab ise märku, vana mitte

Uuemate autode puhul jälgib auto ise vedelike tasemeid. Kui klaasipesu- või jahutusvedelikku või õli on normist vähemaks jäänud, annab auto sellest märku. Vanemate autode puhul neid andureid ei ole, mis tähendab, et regulaarselt kontrollimata jättes, võib auto ühel hetkel lihtsalt paigalt mitte liikuda.

Pigem ole ettevaatlik kui liiga julge

Paljudel uutel autodel antakse hooldusvahemikuks 50 000 kilomeetrit või 3 aastat. Mõeldes koolifüüsika peale, siis talvel külmaga käivitades tekib igas agregaadis palju kondensvett, mis vähendab õlide määrimisvõimet. Just tänu sellele tuleks tegelikult õli kord aastas vahetada. Oleme oma silmaga näinud autosid, mille mootor on õli määrimisvõime kadumise tõttu nii kulunud, et mootorit on pidanud ulatuslikult remontima vaatamata väiksele läbisõidule.

Vale rehvirõhk hakkab rahakotile

Vanematel autodel tuleb jälgida ka rehvirõhku (uuematel on monitooring elektrooniline). Taas kehtib puhas koolifüüsika. Rehvirõhk talvel alaneb, millega kaasneb hulk muresid. Nt suureneb veeretakistus, suureneb kütusekulu ja rehvid võivad hakata ebaühtlaselt kuluma. Talverehve suverehvide vastu vahetades uuri kindlasti nende kulumist.

Kas suverehvid veel kõlbavad?

Rehvide puhul on oluline jälgida, et külgedel ega mustris ei oleks mõrasid. Kui rehvimustrit on alles alla 2 mm, ei ole neid mõtet alla panna, sest rehvivahetus on kallis ja peagi peaks neid jälle vahetama. Eriti oluline on investeerida talverehvidesse, sest rehvil ja rehvil on vahe. Firmarehvi sõiduomadused on oluliselt paremad kui kulunud või taastatud rehvil. Suvel võib kasutada natuke odavamat rehvi, kui rahakott kvaliteetset alla panna ei luba.

Ja veel: mehed, olge rohkem nagu naised!

Naiskliendid on sageli hoolsamad kui mehed, pöördudes asjatundja poole varem. Mehed ei tule enamasti kohe iga kolina ja võõra hääle peale töökotta. Ka on naised märksa julgemad igasugu küsimusi esitama kartmata rumalad välja paista. Mehed, ärge häbenege küsida!

Head Uudised GoodNews