Kui kindlustusfirma ütleb auto taastamisele „ei“ …
Sõidukiomanikel tuleb valmis olla igasugusteks olukordadeks, muuhulgas ka sellisteks, kus kindlustusfirma ei pea avariilise auto remontimist võimalikuks. Kuna teadmine on teadmatusest aga kahtlemata parem, siis võttis Kanal 2 saade „Rooli võim“ kõneaineks suhteliselt nurkavõitu loo liiklusõnnetuse läbi kahju saanud Toyota Avensisest, mille esiots nägi välja nagu ikka autodel, mis on läbi teinud avarii.
Värvaltrans OÜ juhatuse liige Ott Mesikäpp rääkis kõnealusest loost kui tunduvalt tõsisemast võrreldes tavapäraste juhtudega. „Autol on löök külje pihta, esiosa on kõvasti nihkes ja rikutud on turvaelemendid. Esiosa kandvad struktuurid ja nende remont tähendaks nende vahetamist. Et tegu on aga 10-aastase autoga, siis remondi maksumus läheneb auto turuhinnale või isegi võib selle ületada,” lausus ta.
„Otsused kujunevad laias laastus selliselt, et remondifirma teatab esmalt remondiks kuluva summa ja kindlustusfirmalt tuleb seejärel seisukoht „ei remondita“. Konkreetse juhtumi korral praegu ei pandud isegi pakkumist kokku, sest eelarve suurusjärk oli juba ilmne ja otsustati kohe autot mitte remontida,“ selgitas Mesikäpp.
Saatejuht Robert Rool uuris, et mis saab sel juhul autost edasi, mille peale Mesikäpp märkis, et sellisel juhul tegeleb asjadega edasi kindlustus. „Kui auto hüvitamine aset leiab, siis omanikule hüvitatakse auto turuväärtus ja omanik annab avariilise auto kindlustusseltsile üle. Suure tõenäosusega läheb see auto siis edasi oksjonile ja müüakse kas varuosadeks või isegi pääseb ta veel edasi liiklusesse. Päris prügikasti meil seda ei visata, erinevalt näiteks Rootsist, kus selline auto enam kunagi liiklusesse ei pääse.” Siiski peab Mesikäpp küsitavaks, kuivõrd ametlikult remondikõlbmatuks kuulutatud auto liiklusesse tagasitulek legaalne ja üldse võimalik on. „Täiesti reaalne stsenaarium on VIN koodide asendamine või võltsimine. Kas just VIN-i keegi hakkab maha viilima, aga auto tehakse käepäraste vahenditega korda ja see ilmub taas liiklusesse,” rääkis ta „põrandaalustest“ lahendustest.
PZU Kindlustuse kahjukäsitluse sõidukikahjude grupijuht Jaanus Tanne põhjendas, miks vaatluse alla võetud Toyota Avensise taastamine siiski võimalik polnud. “Terve esiosa oli saanud selliseid kahjustusi, et kindlustusseltsil oli majanduslikult mõttekam lugeda sõiduk hävinenuks ja korvata kannatanule tekkinud kahju rahaliselt, kui hakata seda sõidukit taastama.“ Tanne kommenteeris vaidluskohti, mis masina mittetaastamisel sõidukiomanikuga tekkida võivad: „Peamine on ikkagi see, et kannatanu ei nõustu esialgu selle hüvitise summaga, mida pakub kindlustus. Kindlustus lähtub hinna määramisel analoogsete sõidukite müügikuulutustest, mis hetkel müügil on või mis hiljuti müüdud on. Kui kannatanule kõik hinnakujunemise argumendid ära seletada, jääb ta hüvitisega ka nõusse,“ lasus ta. „Kui konkreetse Toyota puhul kõik purunenud detailid ükshaaval kokku lugeda, ületaks nende väljavahetamishind oluliselt sõiduki purunemiseelse turuhinna ja just niimoodi sõiduk majanduslikult hävinenuks loetaksegi,“ selgitas Tanne karmi, kuid põhjalikult kaalutud reaalsust. „Juhul, kui omanikul on olemas doonormasin, millelt detaile ümber saaks tõsta, siis oleks sõiduki taastamine ka mõeldav,“ lisas ta.
VAATA VIDEOT!
https://www.youtube.com/watch?v=r8CqVhnZctc
Jaan-Ivo Lukas